Pomiary parametrów podłóg antyelektrostatycznych

Właściwie dobrana posadzka jest niezwykle ważnym elementem każdego systemu ochrony przed elektrycznością statyczną. Stanowi odpowiednie uziemienie dla pracowników wyposażonych w obuwie ESD oraz wózków i krzeseł posiadających przewodzące kółka. Najprościej mówiąc, jeśli personel strefy EPA wykonuje swoją pracę na stojąco, uziemia go obuwie ESD i posadzka antyelektrostatyczna. Cena takiej posadzki zależy od marki producenta, jakości materiału oraz jej parametrów. Przyjrzymy się dziś właśnie parametrom posadzki antyelektrostatycznej oraz powiemy, czym jest Walking Test.

Rezystancja upływu do uziemienia

Podstawowym parametrem charakteryzującym podłogę antyelektrostatyczną jest rezystancja upływu do uziemienia. Zgodnie z wymaganiami normy PN EN (IEC) 61340-5-1 jej wartość musi być niższa od 1 GΩ. Pomiary wykonuje się przy użyciu miernika wysokich rezystancji oraz elektrody o wadze ok. 2,5 kg i rezystancji własnej poniżej 150 Ω. W przypadku posadzek epoksydowych (posadzka antyelektrostatyczna cena) z dodatkiem włókien przewodzących wyniki osiągają zwykle kilkaset kΩ, natomiast wykładziny rozpraszające posiadają upływ rzędu kilkudziesięciu MΩ.

Rezystancja w układzie „człowiek / obuwie / podłoga”

Optymalna wartość pomiaru rezystancji w układzie „człowiek / obuwie / podłoga” powinna być niższa od 100 MΩ, jednak z reguły trudno utrzymać taką wartość ze względu na określoną rezystancję własną obuwia ESD oraz potencjalne zabrudzenie posadzki. Za dopuszczalną uznaje się wartość poniżej 1 GΩ, jeśli jednocześnie wartość napięcia gromadzącego się na ciele pracownika podczas chodzenia nie przekracza 100 V.

Walking Test

Zgodnie z przepisami należy regularnie wykonywać tzw. Walking Test, czyli pomiar napięcia na ciele człowieka podczas chodzenia. Weryfikuje się w ten sposób skuteczność danego obuwia ESD w połączeniu z konkretnym systemem podłogowym.

Walking Test najczęściej wykazuje, że popularne w branży elektronicznej posadzki epoksydowe są mało skuteczne. Niewielka ilość przewodzących, cieniutkich włókien bezpośrednio pod butami nie wystarcza do natychmiastowego odprowadzenia ładunków.